header

brain1BRAINLINKS is een grootschalig project van het Brain & Development Onderzoekscentrum waarbij we de sociale ontwikkeling van jongeren over langere tijd zullen volgen. In anderhalf jaar tijd zullen zo’n 150 jongeren bij ons langskomen voor een hersenscan en allerlei testen en vragenlijsten.

Hoe beslis je op welke manier je met anderen om wil gaan? Waarom gedraag je je soms anders bij je ouders dan bij je vrienden? Wat is de invloed van je opvoeding op hoe je je gedraagt? Hoe werken en ontwikkelen de hersenen hierbij? Ons onderzoek hiernaar is in volle gang.

Zelfbeeld logoHet onderzoek naar zelfbeeld is in 2016 gestart bij het Brain & Development Onderzoekscentrum. Promovendi Laura van der Aar,  Renske van der Cruijsen en Jochem Spaans willen graag weten op welke manier ons zelfbeeld precies tot stand komt en hoe dit terug te zien is in de hersenontwikkeling. Hoe verschillen kinderen, jongeren en volwassenen in de manier waarop ze over zichzelf nadenken? Zijn er speciale factoren die kunnen helpen bij een positieve zelfbeeld ontwikkeling? En is het mogelijk om je zelfbeeld te trainen? Allemaal vragen waarop een antwoord zal worden gezocht! De komende jaren zullen ze een grote groep jongeren volgen in hun zelfbeeld ontwikkeling. De eerste meting is inmiddels geweest. In 2017 en 2018 is de tweede meting!

logo mobiel1Hoe leren we om te gaan met andere mensen? Kunnen we ook leren door te kijken naar anderen? Het project “Samen Leren” is in 2016 gestart en onderzoekt hoe we samen werken, samen spelen en dus samen leren! Dr. Anna van Duijvenvoorde gaat hier onderzoek naar doen in het Brain & Development Onderzoekscentrum. We denken dat tijdens de pubertijd anderen steeds belangrijker worden, maar hoe sociaal gedrag echt verandert weten we nog niet. We hopen hier meer over te weten te komen door deelname van zowel kinderen, pubers, en volwassenen.

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek.

BRAINTIME is een groot project van het Brain & Development Onderzoekscentrum. In 2011 is dit project gestart. Voor het eerst is de hersenontwikkeling van bijna 300 jongeren over langere tijd  gevolgd. Na de eerste meting in 2011/2012 vond in 2013 de tweede meting van dit project plaats. In 2016 is de laatste meting van dit project geweest en daarmee werd de dataverzameling afgerond. Bijna 300 deelnemers zijn in een periode van vier jaar drie keer langs geweest om vragenlijsten in te vullen, testjes te doen en in de scanner te gaan zodat we hun hersenen konden onderzoeken. Op vrijdag 29 januari 2016 is dit unieke project feestelijk afgesloten door middel van het Braintime Festival in CORPUS. Op deze dag is ook een documentaire gelanceerd waarin de resultaten van het onderzoek worden besproken en de jongeren zelf aan het woord komen. Klik hier om de documentaire te zien. Dit E-zine geeft een indruk over het Braintime-project en het festival.

Benieuwd hoe de hersenen van jongeren zich ontwikkelen? Lees dan dit artikel.

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond      

Je kent ze vast wel, van die raadsels waar je uren over na zit te denken en dan op eens, ''AHA!'', weet je het. Om tot de oplossing te komen is het vaak nodig op een andere manier naar het probleem te kijken dan je in eerste instantie geneigd bent te doen. 'Creatief denken' wordt dat ook wel genoemd.
Onderzoeker Sietske heeft onderzocht hoe goed jongeren zijn in creatief denken en hoe de activiteit in de hersenen van jongeren eruit ziet tijdens creatief denken. Inmiddels is zij op dit onderwerp gepromoveerd.

Zijn jongeren creatiever dan volwassenen? Lees het hier.

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond.                                  

PeersProject Logo kleinWanneer kinderen ouder worden, brengen zij steeds meer tijd door met hun vrienden en minder tijd met hun familie. Een vriendschap gaat dan van samen buitenspelen als kind naar “samen chillen” en vele Whatsappjes en Facebookberichtjes als adolescent. Bij het maken van beslissingen is de mening van leeftijdsgenoten voor adolescenten vaak erg belangrijk. In het Peers Project hebben Jorien en Aafke van maart tot augustus 2014 onderzocht hoe kinderen en jongeren leren beslissingen nemen met vrienden en leeftijdsgenoten erbij. Jorien wilde weten wat er gebeurt als er leeftijdsgenoten meekeken bij een beslissing of als leeftijdsgenoten feedback gaven op een beslissing. Aafke wilde weten hoe prestaties beïnvloed worden als een beslissing ook gevolgen had voor een beste vriend/vriendin en hoe jongeren reageren als zij zien dat iemand buitengesloten wordt.

Benieuwd waarom het goed voelt om anderen te helpen? Of ontdek wat in je hersenen gebeurt als iemand wordt buitengesloten.

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond. 

Van 2014 tot 2018 onderzocht Neeltje Blankenstein hoe kinderen, jongeren en volwassenen keuzes maken, en wat de hersenen dan doen. Iedere dag sta je voor heel veel verschillende keuzes. De keuzes die zij onderzocht zijn keuzes waarbij je over kansen moet nadenken, bijvoorbeeld als je een gokspelletje speelt (‘durf ik het aan?’) of door rood licht wil fietsen (‘zou ik een bekeuring krijgen?’). Ook keek ze wat de invloed van leeftijdsgenoten is op het maken van dit soort keuzes. Nemen jongeren andere keuzes als ze met vrienden zijn? En wat doen de hersenen tijdens het maken van keuzes, met en zonder vrienden?

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond.                            

Samen Uniek logoTweelingen lijken vaak erg veel op elkaar, maar toch is ieder kind uniek. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld verschillen in de manier waarop zij hun emoties uiten of hoe zij omgaan met leeftijdsgenootjes. Die verschillen kunnen het gevolg zijn van verschillen in hoe kinderen in elkaar zitten of van de opvoeding, of een combinatie hiervan. Het Samen Uniek Team onderzoekt waarom sommige kinderen meer of minder gevoelig zijn voor invloeden uit de omgeving, zoals opvoeding. Om dit te kunnen onderzoeken kijken we naar zowel kenmerken van het gezin als kenmerken van het kind (bijvoorbeeld temperament).

Samen Uniek is een samenwerking tussen het Brain & Development Onderzoekscentrum en het Centrum voor Gezinsstudies. Mara van der Meulen en Michelle Achterberg werken als promovendi aan dit onderzoek mee namens het Brain & Development Onderzoekscentrum! 

Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek

Tijdens de adolescentie  vinden er behoorlijk wat veranderingen plaats. Zo worden vrienden en vriendinnen steeds belangrijker en worden sociale relaties complexer. Daarnaast hebben adolescenten ook de neiging om meer risico te nemen in vergelijking met volwassenen en kinderen. Kiki Zanolie onderzoekt de relatie tussen sociale interacties en risico nemen en hoe dat verandert gedurende de adolescentie. Dit doet ze door middel van EEG onderzoek, waarbij proefpersonen een soort badmuts met draadjes op hun hoofd krijgen, waarmee de elektrische activiteit aan de schedel gemeten wordt. Het onderzoek is onderdeel van het Brain & Development Onderzoekscentrum.

Lees hier een artikel over jongeren en risico's nemen.