Onze onderzoeken

Zelfbeeld

Het onderzoek naar zelfbeeld is vanaf 2016 een nieuw onderzoek in het Brain & Development Lab. Promovendi Jochem Spaans, Renske van der Cruijsen en Laura van der Aar willen graag weten op welke manier ons zelfbeeld precies tot stand komt en hoe dit terug te zien is in de hersenontwikkeling. Hoe verschillen kinderen, jongeren en volwassenen in de manier waarop ze over zichzelf nadenken? Zijn er speciale factoren die kunnen helpen bij een positieve zelfbeeld ontwikkeling? En is het mogelijk om je zelfbeeld te trainen? Allemaal vragen waarop een antwoord zal worden gezocht! De komende jaren zullen ze een grote groep jongeren volgen in hun zelfbeeld ontwikkeling. De eerste meting is inmiddels geweest. In 2017 en 2018 volgt de tweede meting!

 

Samen leren

Hoe leren we om te gaan met andere mensen? Kunnen we ook leren door te kijken naar anderen? Het project “samen leren” is in 2016 gestart en onderzoekt hoe we samen werken, samen spelen en dus samen leren! Dr. Anna van Duijvenvoorde gaat hier onderzoek naar doen in het Brain & Development lab. We denken dat tijdens de pubertijd anderen steeds belangrijker worden, maar hoe sociaal gedrag echt verandert weten we nog niet. We hopen hier meer over te weten te komen door deelname van zowel kinderen, pubers, en volwassenen. 

 

Braintime

BRAINTIME is een groot project van het Brain & Development Lab. In 2011 is dit project gestart waarbij voor het eerst de hersenontwikkeling van bijna 300 jongeren over langere tijd werd gevolgd. In 2013 was het alweer tijd voor de tweede meting van dit project, een groot succes! Inmiddels is het 2016 en is de dataverzameling van de laatste meting van dit project ook afgerond. Bijna 300 deelnemers zijn in een periode van vier jaar drie keer langs geweest om vragenlijsten in te vullen, testjes te doen en in de scanner te gaan zodat we hun hersenen konden onderzoeken. Op vrijdag 29 januari 2016 is dit unieke project feestelijk afgesloten door middel van het Braintime Festival in museum Corpus. Op deze dag is ook de documentaire gelanceerd waarin de resultaten van het onderzoek worden besproken en de jongeren zelf aan het woord komen. Klik hier om de documentaire te zien.      Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek.

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond      

 

De invloed van genen en puberteitshormonen

Mijn naam is Jiska Peper en ben op het Brain and Development Lab werkzaam als postdoc-onderzoeker. Ik ben gepromoveerd op onderzoek naar de invloed van genen en puberteitshormonen op de hersenen. Ik heb daarvoor eeneiige en twee-eiige tweelingen uit heel Nederland onderzocht met behulp van MRI. Uit dit onderzoek bleek dat hormonen die ervoor zorgen dat je in de puberteit komt ook belangrijk zijn voor de opbouw van de hersenen: zo lijkt de bedrading tussen de zenuwcellen toe te nemen naarmate je meer hormonen aanmaakt in de vroege puberteit. Op het Brain and Development Lab ga ik onderzoeken of impulsief gedrag in de puberteit kan worden verklaard aan de hand van bedradingen in de hersenen en of puberteitshormonen daarbij een rol spelen.

 

Creativiteit

Je kent ze vast wel, van die raadsels waar je uren over na zit te denken en dan op eens, ''AHA!'', weet je het. Om tot de oplossing te komen is het vaak nodig op een andere manier naar het probleem te kijken dan je in eerste instantie geneigd bent te doen. 'Creatief denken' wordt dat ook wel genoemd.
Sietske wil graag weten hoe goed jongeren zijn in creatief denken en hoe de activiteit in de hersenen van jongeren eruit ziet tijdens creatief denken.

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond                                                                                        

 

Onderzoek naar keuzes maken 

Mijn naam is Neeltje Blankenstein en ik werk sinds september 2014 als promovenda in het Brain and Development Lab. Ik ben heel erg geïnteresseerd in hoe kinderen, jongeren en volwassenen keuzes maken, en wat de hersenen dan doen. Iedere dag sta je voor heel veel verschillende keuzes. De keuzes die ik onderzoek zijn keuzes waarbij je over kansen moet nadenken, bijvoorbeeld als je een gokspelletje speelt (‘durf ik het aan?’) of door rood licht wil fietsen (‘zou ik een bekeuring krijgen?’). Ook kijk ik wat de invloed van leeftijdsgenoten is op het maken van dit soort keuzes. Nemen jongeren andere keuzes als ze met vrienden zijn? En wat doen de hersenen tijdens het maken van keuzes, met en zonder vrienden?

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond.                                                                                                

 

PeersprojectPeersProject Logo klein

Wanneer kinderen ouder worden, brengen zij steeds meer tijd door met hun vrienden en minder tijd met hun familie. Een vriendschap gaat dan van samen buitenspelen als kind naar “samen chillen” en vele Whatsappjes en Facebookberichtjes als adolescent. Bij het maken van beslissingen is de mening van leeftijdsgenoten voor adolescenten vaak erg belangrijk. In het Peers Project hebben Jorien en Aafke van maart tot augustus 2014 onderzocht hoe kinderen en jongeren leren beslissingen nemen met vrienden en leeftijdsgenoten erbij. Jorien wilde weten wat er gebeurt als er leeftijdsgenoten meekeken bij een beslissing of als leeftijdsgenoten feedback gaven op een beslissing. Aafke wilde weten hoe prestaties beïnvloed worden als een beslissing ook gevolgen had voor een beste vriend/vriendin en hoe jongeren reageren als zij zien dat iemand buitengesloten wordt.                                                                                                                                                                    

De dataverzameling voor dit project is inmiddels afgerond. 

 

Sociale interacties en risico's nemen

Ik ben Kiki Zanolie en werk in het Brain and Development Lab als postdoc-onderzoeker /universitair docent. In het lab doe ik voornamelijk EEG onderzoek. Daarbij krijgen proefpersonen die meedoen aan het onderzoek een soort badmuts met draadjes op hun hoofd, waarmee ik de elektrische activiteit aan de schedel kan meten. Ik wil heel erg graag weten hoe de ontwikkeling van de hersenen samenhangt met verschillen in sociale interacties op verschillende leeftijden.  Daarbij onderzoek ik ook of verschillen in sociale interactie van invloed is op het nemen van risico’s.

 

Samen Uniek - Tweelingenonderzoek

Tweelingen lijken vaak erg veel op elkaar, maar toch is ieder kind uniek. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld verschillen in de manier waarop zij hun emoties uiten of hoe zij omgaan met leeftijdsgenootjes.

Die verschillen kunnen het gevolg zijn van verschillen in hoe kinderen in elkaar zitten of van de opvoeding, of een combinatie hiervan. Het Samen Uniek Team onderzoekt waarom sommige kinderen meer of minder gevoelig zijn voor invloeden uit de omgeving, zoals opvoeding. Om dit te kunnen onderzoeken kijken we naar zowel kenmerken van het gezin als kenmerken van het kind (bijvoorbeeld temperament).Samen Uniek logo

Samen Uniek is een samenwerking tussen het Brain and Development Lab en het Centrum voor Gezinsstudies. Mara van der Meulen en Michelle Achterberg werken als promovendi aan dit onderzoek mee namens het Brain and Development Lab! 

 Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek

bg-logo.jpg